Title: Rituals and Focus: Attention to mundane tasks like watching biopics
Location: Queens, New York.
Artwork Date: March-june 2020
Dim: 1.60 X 2.10 m
Medium: Intervention.
Image (attached)
Still from Margaret Atwood: A Word After a Word After a Word Is Power (Lang & Raymont 2020) projected on my wall. Thursday, July 16. 2020
The pandemic has affected our routines in different ways. From my privilege, which has allow me to stay at home for the majority of these months, the challenge has been remaining focus on my writing while trying the impossible: regain normalcy by documenting the minutiae of my everydayness. One of my rituals consists on looking to film biographies in order to keep me on track with my dissertation, which is on Autofiction. Watching film biographies helps me to focus and creates a mood of anticipation rather than paralysis. And it works well. Whenever I hit a wall, or whenever I begging to stumble with my work, I sit for and watch through a writer’s biography. While I see these films projected on my living room wall, I take photographs of certain frames with captions, so I can come back to these images to remember what I was thinking as I was watching the films. Those still photographs are my notes of what is now a visual journal on the construction of authorial personas.
One of my favorites moments has been comparing the styles of two bio-documentaries (1984-2020) on Canadian author Margaret Atwood. Here is a photograph from my visual journal showing Atwood’s hand writing style and methods of editing and composition.
La pandemia ha afectado nuestras rutinas de diferentes formas. Desde mi privilegio, que me ha permitido quedarme en casa la mayor parte de estos meses, el desafío ha sido permanecer centrado en mi escritura mientras intentaba lo imposible: recuperar la normalidad documentando las minucias de mi cotidianidad. Uno de mis rituales consiste en buscar biografías de películas para mantenerme al día con mi disertación, que es sobre Autoficción. Ver biografías de películas me ayuda a concentrarme y crea un estado de ánimo de anticipación en lugar de parálisis. Y funciona bien. Cada vez que me golpeo contra una pared, o siempre que suplico tropezar con mi trabajo, me siento y miro la biografía de un escritor. Mientras veo estas películas proyectadas en la pared de mi sala de estar, tomo fotografías de ciertos fotogramas con subtítulos, para poder volver a estas imágenes y recordar lo que estaba pensando mientras veía las películas. Esas fotografías fijas son mis notas de lo que ahora es un diario visual sobre la construcción de personajes autorales.
Uno de mis momentos favoritos ha sido comparar los estilos de dos biodocumentales (1984-2020) sobre la autora canadiense Margaret Atwood. Aquí hay una fotografía de mi diario visual que muestra el estilo de escritura a mano de Atwood y los métodos de edición y composición.